Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Voor deze zorgaanbieder zijn de wachttijden onbekend.
Bron: NZA

Cliëntervaringen

De zorgaanbieder heeft deze gegevens niet aangeleverd.

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

Multatuli Psychology is een GGZ-instelling gevestigd te Amsterdam-West. Wij bieden zowelface to face als e-health behandelingen voor de meest voorkomende psychische problemen. Tijdensde sessies kijken wij vooral samen met de cliënt hoe wij de kwaliteit van leven kunnen bevorderen.Wij onderzoeken samen met cliënt het ontstaan van klachten en voeren therapiee¨n uitmiddels de meest recente evidence based technieken

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

Patiënten kunnen zich telefonisch, via de site of per mail bij ons aanmelden. Telefonischeaanmeldingen gaan via onze secretaresse. Een verwijsbrief/beschikking is het uitgangspunt voor de aanmelding bij Multatuli. Zodra de verwijsbrief bij Multatuli binnen is volgt de volgende stap in de aanmelding.De patiënt wordt geregistreerd in het EPD door secretariaat. Na ontvangst van de verwijsbrief/beschikking via post/fax/mail wordt deze gecontroleerd door de secretariaat (zie document eisen verwijsbrief) en vervolgens op indicatie gescreend worden door psychiater. Indien de verwijzing onjuist of onvolledig is bekijk het document routes rondom verwijzing. De aanmeldingen worden verwerkt in het aanmeldformulier in het EPD. Wanneer de verwijsbrief juist is en patiënt in eerste screening geïndiceerd is voor zorg door Multatuli staat de patiënt op de wachtlijst. Er wordt per brief een bevestiging van aanmelding verstuurd aan de patiënt. Het secretariaat nodigt de patiënt uit met een uitnodigingsbrief, informatiemateriaal en inloggegevens voor het invullen van een eerste ROM meting. De patiënt wordt op de hoogte gesteld indien de treeknorm van 42 dagen wachttijd wordt overschreden.

Hoe verlopen intake en diagnose?

Screening:De GZ-psycholoog screent de aanmeldingen op daadwerkelijke indicatie voor ambulante hulp door Multatuli, hierbij vooral rekening houdend met eventuele ernst van de problematiek, crisisgevoeligheid en suïcidaliteit. Voor aanmelding bij Multatuli zijn er o.a. de volgende contra-indicaties:? Zeer crisisgevoelig en/of (para)suïcidaal gedrag? Verstandelijke beperking (IQ < 70)? Primaire verslavingsproblematiek? Psychotische toestandsbeelden en/of ernstige dissociatieproblematiek? Ernstig antisociaal en/of ernstig (verbaal) agressief gedrag? Een BMI lager of gelijk aan 17 (bij > 18 jaar) of hoger dan 35Hiervoor is een meer intensieve en specialistische behandeling vereist, zoals in een open of gesloten klinische setting.Wanneer de psychiater twijfelt of aanvullende vragen heeft aan de verwijzer/ de patiënt, zal deze contact opnemen met de verwijzer / de patiënt. Eventueel kan de flankerende aanmelder hier ook bij betrokken worden, enkel voor het inwinnen van extra informatie, met toestemming van patiënt. Op deze wijze wordt in een vroeg stadium actief nagegaan of Multatuli de aanmelding daadwerkelijk kan oppakken. Bij twijfel kan een consultintake door een klinisch psycholoog of een psychiater worden overwogen (zie ook verder). Verdeling intakeBinnen Multatuli worden de aanmeldingen verdeeld door de behandelaar. Dit is een GZ-psycholoog. De verdeler van de aanmeldingen koppelt de aangemelde patiënt aan een intaker/ behandelaar. Dit is een basispsycholoog, GZ- dan wel psychiater: wat het meest geschikt is op basis van beoordeling van de aangegeven problematiek en hulpvraag. De matching staat daarbij voorop. Hierna volgt een - uiteraard in overleg met patiënt te plannen - intakegesprek. We streven er bij Multatuli naar dat de intaker ook de behandeling op zich neemt, opdat de patiënt niet met steeds andere hulpverleners te maken krijgt.IntakegesprekDe intake is een kennismaking tussen Multatuli en de patiënt. De behandelaar bespreekt de verwachtingen, wensen, zorgbehoefte en mogelijkheden van de patiënt om tot een doelmatig aanbod te komen. Middels een ROM-voormeting wordt het actuele klachtenniveau gemeten. Indien aanwezig en bij toestemming wordt de hulpverleningsgeschiedenis opgevraagd. Wanneer het zorgaanbod niet aansluit op de hulpvraag van de patiënt wordt terugverwezen naar de verwijzer met indien mogelijk een beter passend behandeladvies. In de intake is de vaste behandelaar het aanspreekpunt, de regiebehandelaar is de verantwoordelijke (en ‘formeel’ aanspreekpunt’). In praktijk kan dit dezelfde persoon zijn. DiagnostiekTijdens de intakefase worden de problemen van de patiënt in kaart gebracht. De intakefase omvangt gemiddeld zo’n 2 tot 3 gesprekken in de SGGZ, in de BGGZ betreft het één gesprek. Na de intake wordt beoordeeld wat de oorzaak van het probleem is en wordt een diagnose gesteld. Bij complexe problematiek (zoals persoonlijkheidsproblematiek en ontwikkelingsproblematiek) kan er voor gekozen worden om het diagnostiektraject met een welomschreven vraag te verlengen. De regiebehandelaar is verantwoordelijk voor het (doen) stellen van de diagnose en is dan ook expliciet betrokken bij de intakefase. De bevindingen van de intake worden besproken in het multidisciplinaire team (niet van toepassing voor de BGGZ). Na het afronden van de intake vindt er een adviesgesprek plaats. De patiënt wordt op een voor hem/haar begrijpelijke wijze op de hoogte gesteld van de diagnose en wat het betekent om een diagnose te hebben. De patiënt krijgt advies en een heldere omschrijving ten aanzien van de behandelmogelijkheden bij Multatuli. Bij toestemming wordt de huisarts/verwijzer op de hoogte gebracht van het beloop.

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

MDOHet multidisciplinair overleg (hierna MDO) vindt bij Multatuli voor iedere behandelaar plaats, naast (eventuele) werkbegeleiding, supervisie en intervisie. Elke patiënt uit de SGGZ/JGGZ wordt in het MDO besproken. Elk overleg wordt vastgelegd in notulen/in het dossier van betreffende patiënt. In het MDO denken alle deelnemers – vanuit hun eigen kennis en kunde – mee inzake diagnostiek en behandelbeleid. Ook wordt de voortgang van de behandeling besproken. Ieder MDO kent een vaste voorzitter en vaste deelnemers. Inbreng is bij voorkeur vraag gestuurd: zo kunnen alle deelnemers toegespitst reageren. Een actieve, opbouwende inbreng vanuit alle deelnemers wordt zeer gewaardeerd. Wanneer de inbreng al uitgebreid besproken is in werkbegeleiding en er zijn geen aanvullende vragen, volstaat het inbrengen als een hamerstuk (het noemen van de beschrijvende diagnose en het behandelbeleid). Daarnaast wordt er ieder MDO tijd vrijgemaakt voor de evaluaties.AdviesgesprekIn het adviesgesprek vormen de hulpvraag van de patiënt en de verwijzer, tezamen met de uitkomsten van de diagnostiek en indicatiestelling en de adviezen van het multidisciplinaire team (uit het MDO) de basis voor het vaststellen van een gezamenlijk gedragen behandelvoorstel (shared decision making). Wanneer patiënt en regiebehandelaar het eens zijn over het te volgen behandelpad, wordt er samen met patiënt (en eventuele naasten) een behandelplan opgesteld. Multatuli gebruikt voor het behandelplan een format welke voldoet aan de eisen van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en het kwaliteitsstatuut. De huisarts wordt, bij toestemming van patiënt, ook op de hoogte gesteld van het behandelplan.Indien er meerdere professionals betrokken zijn bij de behandeling, dan is er een duidelijke rolverdeling afgesproken tussen alle betrokken behandelaren. Er zijn afspraken gemaakt over het vormgeven van afstemming en samenwerking, over op- en afschalen en een goede overdracht, ook wanneer dit samenwerking met een externe zorgaanbieder betreft. Indien sprake van interne samenwerking, is dit gereflecteerd in het gebruik van deelbehandelplannen in het medisch dossier (met moduledoelen en -evaluaties).Drie maanden na de start van de behandeling wordt het behandelplan geëvalueerd met het multidisciplinaire team in het MDO (niet van toepassing in de BGGZ) en de patiënt. Vervolgens wordt de behandeling minimaal eenmaal per half jaar geëvalueerd. Indien de behandeling in overeenstemming wordt bijgesteld, leidt dit tot een hernieuwd behandelplan.Bij het gezamenlijk opstellen van het behandelplan of gedurende de behandeling besluiten de vaste behandelaar en de regiebehandelaar en patiënt in overleg met elkaar welke medebehandelaren er bij de behandeling betrokken raken. Uiteraard heeft ook na het vastleggen van het behandelplan de patiënt inspraak op de behandeling en de betrokkenen bij de behandeling. Het aanspreekpunt hiervoor is de regiebehandelaar.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

De voortgang wordt onder andere gemonitord door ROM (OQ-45). We vragen de cliënt voor hetintakegesprek de OQ-45 in te vullen en de uitkomst wordt besproken tijdens het intakegesprek.Tegen het eind van de behandeling/DBC vragen wij de cliënt nogmaals de OQ-45 in te vullen. Debehandelaar bespreekt vervolgens de uitkomst met de cliënt. Tegen het eind van debehandeling/DBC, wordt met de cliënt de behandeling ook mondeling geëvalueerd. Eventueleverlenging van de behandeling wordt in overleg met de cliënt, de huisarts en, indien nodig met hetteam gedaan.Binnen de basisGGZ vindt bij 3 maanden een mondelinge evaluatie plaats en bij de SGGZ na 4 tot 5maanden. Dit is een onderdeel van de steeds terugkerende vragen : "Wat heeft het vorige gesprekvoor je betekent, wat kan je ermee en waar wil je het vandaag over hebben zodat dit gesprek voorjou zin heeft gehad?"

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

De voortgang wordt onder andere gemonitord door ROM (OQ-45). We vragen de cliënt voor hetintakegesprek de OQ-45 in te vullen en de uitkomst wordt besproken tijdens het intakegesprek.Tegen het eind van de behandeling/DBC vragen wij de cliënt nogmaals de OQ-45 in te vullen. Debehandelaar bespreekt vervolgens de uitkomst met de cliënt. Tegen het eind van debehandeling/DBC, wordt met de cliënt de behandeling ook mondeling geëvalueerd. Eventueleverlenging van de behandeling wordt in overleg met de cliënt, de huisarts en, indien nodig met hetteam gedaan.Binnen de basisGGZ vindt bij 3 maanden een mondelinge evaluatie plaats en bij de SGGZ na 4 tot 5maanden. Dit is een onderdeel van de steeds terugkerende vragen : "Wat heeft het vorige gesprekvoor je betekend, wat kan je ermee en waar wil je het vandaag over hebben zodat dit gesprek voorjou zin heeft gehad?"

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

Bij afsluiting van de behandeling dient er een tevredenheidsvragenlijst ingevuld te worden. Als behandelaar dien je patiënt op de hoogte te brengen van deze tevredenheidsvragenlijst. De patiënt is niet verplicht hieraan deel te nemen, maar het zal voor hem/haar wel duidelijk moeten zijn waarom de vragenlijst wordt afgenomen en wat er met de ingevulde vragenlijsten gebeurt (geanonimiseerde data gaan naar SBG, zodat instellingen met elkaar vergeleken kunnen worden).De vragenlijst wordt vanuit onze e-healthomgeving naar de patiënt verstuurd. Voor volwassen patiënten in de BGGZ en SGGZ wordt gebruik gemaakt van CQI-A (Consumer Quality Index) (zie ook 3.2). Voor patiënten in de JGGZ zal, de GGZ Jeugdthermometer (Trimbos) gebruikt worden. Als patiënt de CQI dan wel Jeugdthermometer niet kan of wil beantwoorden, dient de reden non-response te worden ingevuld in de e-health omgeving . In de werkinstructie kan nadere informatie gevonden worden.

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

MDOHet multidisciplinair overleg (hierna MDO) vindt bij Multatuli voor iedere behandelaar plaats, naast (eventuele) werkbegeleiding, supervisie en intervisie. Elke patiënt uit de SGGZ/JGGZ wordt in het MDO besproken. Elk overleg wordt vastgelegd in notulen/in het dossier van betreffende patiënt. In het MDO denken alle deelnemers – vanuit hun eigen kennis en kunde – mee inzake diagnostiek en behandelbeleid. Ook wordt de voortgang van de behandeling besproken. Ieder MDO kent een vaste voorzitter en vaste deelnemers. Inbreng is bij voorkeur vraag gestuurd: zo kunnen alle deelnemers toegespitst reageren. Een actieve, opbouwende inbreng vanuit alle deelnemers wordt zeer gewaardeerd. Wanneer de inbreng al uitgebreid besproken is in werkbegeleiding en er zijn geen aanvullende vragen, volstaat het inbrengen als een hamerstuk (het noemen van de beschrijvende diagnose en het behandelbeleid). Daarnaast wordt er ieder MDO tijd vrijgemaakt voor de evaluaties.AdviesgesprekIn het adviesgesprek vormen de hulpvraag van de patiënt en de verwijzer, tezamen met de uitkomsten van de diagnostiek en indicatiestelling en de adviezen van het multidisciplinaire team (uit het MDO) de basis voor het vaststellen van een gezamenlijk gedragen behandelvoorstel (shared decision making). Wanneer patiënt en regiebehandelaar het eens zijn over het te volgen behandelpad, wordt er samen met patiënt (en eventuele naasten) een behandelplan opgesteld. Multatuli gebruikt voor het behandelplan een format welke voldoet aan de eisen van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en het kwaliteitsstatuut. De huisarts wordt, bij toestemming van patiënt, ook op de hoogte gesteld van het behandelplan.Indien er meerdere professionals betrokken zijn bij de behandeling, dan is er een duidelijke rolverdeling afgesproken tussen alle betrokken behandelaren. Er zijn afspraken gemaakt over het vormgeven van afstemming en samenwerking, over op- en afschalen en een goede overdracht, ook wanneer dit samenwerking met een externe zorgaanbieder betreft. Indien sprake van interne samenwerking, is dit gereflecteerd in het gebruik van deelbehandelplannen in het medisch dossier (met moduledoelen en -evaluaties).Drie maanden na de start van de behandeling wordt het behandelplan geëvalueerd met het multidisciplinaire team in het MDO (niet van toepassing in de BGGZ) en de patiënt. Vervolgens wordt de behandeling minimaal eenmaal per half jaar geëvalueerd. Indien de behandeling in overeenstemming wordt bijgesteld, leidt dit tot een hernieuwd behandelplan.Bij het gezamenlijk opstellen van het behandelplan of gedurende de behandeling besluiten de vaste behandelaar en de regiebehandelaar en patiënt in overleg met elkaar welke medebehandelaren er bij de behandeling betrokken raken. Uiteraard heeft ook na het vastleggen van het behandelplan de patiënt inspraak op de behandeling en de betrokkenen bij de behandeling. Het aanspreekpunt hiervoor is de regiebehandelaar.

In geval van terugval of crisis?

De voortgang wordt onder andere gemonitord door ROM (OQ-45). We vragen de cliënt voor hetintakegesprek de OQ-45 in te vullen en de uitkomst wordt besproken tijdens het intakegesprek.Tegen het eind van de behandeling/DBC vragen wij de cliënt nogmaals de OQ-45 in te vullen. Debehandelaar bespreekt vervolgens de uitkomst met de cliënt. Tegen het eind van debehandeling/DBC, wordt met de cliënt de behandeling ook mondeling geëvalueerd. Eventueleverlenging van de behandeling wordt in overleg met de cliënt, de huisarts en, indien nodig met hetteam gedaan.Binnen de basisGGZ vindt bij 3 maanden een mondelinge evaluatie plaats en bij de SGGZ na 4 tot 5maanden. Dit is een onderdeel van de steeds terugkerende vragen : "Wat heeft het vorige gesprekvoor je betekent, wat kan je ermee en waar wil je het vandaag over hebben zodat dit gesprek voorjou zin heeft gehad?"

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
K yilmaz
gz-psycholoog
Man
WH lionarons
psychiater
Man
RAR bullens
klinisch psycholoog
Man
N alkaduhimi
gz-psycholoog
Vrouw
S EL bouhaddani
gz-psycholoog
Vrouw
B baradziej
gz-psycholoog, psychotherapeut
Vrouw
S EL bouk
gz-psycholoog
Vrouw